16 Kasım 2008

"Mustafa"


Kaç gündür aklımda "Mustafa" filmi hakkında yazmak ama vakit falan bulamıyordum. ayrıca her yazar bu konu hakkında bir seyler karalamıstı coktan; kimisi beğenmişti, kimisi "şöle mi olur böyle mi olur bik bik bik" diye bağrınmıştı. eleştiriler yazma isteğimi bir nevi köreltse de burdayım. filmi beğendim. hatta 2 kere izledim. cok mutluyum.

Tabii gitmeden bir hafta önce film hakkında ne kadar yazı, eleştiri varsa okumuştum.taklacıların öve öve bitiremediği, atatürkçü kesimin yerden yere vurduğu bu film, haddinden fazla ilgi çekiyordu. sarı zeybek hastası olan ben bunu kacıramazdım elbette.

Ama izledikten sonra eleştirilerin yersiz olduğunu, insanların olayları, durumları, kişileri nasıl istiyorlarsa öyle yorumladıklarına bir kez daha şahit oldum. herşeyi g.tnden anlayan canım insanlarım, yine kendi beyinciklerine göre yorumlar yapmıştı işte. şaşırmadım.

Mustafa Kemal Atatürk'ün insan olmadığına çoktan kanaat getirmiş, onu putlaştırmış, bir nevi tanrı yerine koymuş kişilikler; elbette bu filmi yerden yere vuracaklar, dava acacaklardı. çünkü filmde gayet normal bir insanın gösterdigi hareketleri, verdigi tepkileri veriyordu mustafa kemal atatürk.

Üzülebiliyordu mesela, yalnızdı hemde çok.. ağlıyordu yalnız basınayken, çapkındı sonra çok içerdi. ee? neden unutuyoruz mustafa kemal atatürk'ün herşeyden önce bir insan sonra da erkek olduğunu.. neden atatürk çok içerdi, çapkındı dendiğinde "Atatürk alkolik, karı-kıza düşkün biri değildi" tarzı tepki veriliyor? kimse adam içip içip ortalığı dağıtırdı demiyor ki..atatürkçü insanlar bunu mu anlıyor o duyduklarından ya da izlediklerinden?

ya da filmi izleyipte pek mutlu olan, atatürk'ü çoktan lugatlarından silmiş insanlar.. onlarda kendilerine göre algılıyor, kendi yorumlarını yapıyor; "ehehe biz dedik, atatürk alkolikti, diktatördü, dar ağacına bıraktı milleti, devrim yaptı gördük yaptıklarını da zaten.." tarzında..

iki yandan da insanlar kendi çıkarlarına, kapasitelerine göre yorum yapıyorlar.filmi izleyipte adam akıllı yorum yapabilen izleyici sayısı cok az. duygusal bakıyorsun olaya diyenler içinde şu yorumu yapıyorum; olaylara genelde duygusal yönden bakarım,mantıgın insanları robotlara cevirdigi su vakit biraz daha fazla insan hissettiriyor kendimi bana.. neyse herseye ragmen, atatürk'ün kendi günlüğünden anılarını,yorumlarını duyabilmek çok güzeldi. biraz farklı bir yönden onu tanıyabilmek ise apayrı bir güzellik.

şiddetle de tavsiye ederim..


sonradan koşarak gelen not: "ordular idare ettim; ama bir kadını idare edemedim.." M.Kemal Atatürk. hastasıyım bu sözün..

1 reactions:

Adsız dedi ki...

Bu yazı üstüne şunu demek geldi içimden: Ayrıca bkz. Can Dündar'ın konuk olduğu Genç Bakış Programı...

Programda onu baya köşeye sıkıştıracaklarını düşünmüştüm ama söyledikleri bence onu eleştirenlerin önemli bir bölümünü utandıracak cinstendi...

Bu arada blogunuzda da başarılar dilerim...